باشگاه مدیریت اجرایی

مشاوره مدیریت

باشگاه مدیریت اجرایی

مشاوره مدیریت

استراتژی، اهداف و شاخص های لجستیکی

یوسف فراهانی | جمعه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۱، ۰۲:۰۶ ب.ظ


1- سازمان می بایست ضمن ارائه تعریف مناسب از لجستیک و فرایندهای مربوطه در سطح سازمان، به مقوله لجستیک بصورت مستند در برنامه ریزی استراتژیک سازمان     اشاره نماید، در همین رابطه لازم است تا اهدا ف /شاخص های مرتبط با عملکرد لجستیکی و هز ی نه های لجستیکی، تعریف، اندازه گیری و پایش گردند.

1-1-لازم است تا به منظور تشریح هر چه بهتر لجستیک از منظر سازمان، و برداشتی که مجموعه کاری سازمان از مبحث لجستیک دارند، تعریف مناسبی از لجستیک وارتباطات میان فرایندهای سازمان با موضوع لجستیک در سطح سازمان ب ه بصورت فرایندی ارائه گردد . این مستندات در حکم نظامنامه لجستیکی سازمان هستند و توالی وتعامل فرآیندها در آن بایستی بخوبی مشخص شده باشد. فرایندهای مورد نیاز برای تشریح سیستم لجستیک، حداقل باید فعالیت های زیر را پوشش دهد:

تامین

دریافت

برنامه ریزی(منابع لجستیکی/تولید/و تامین)

جابجایی و انبارش

حمل و نقل

بسته بندی

ارسال

1-2- سازمان بایستی در مستندات استراتژیک (بینش، برنامه ریزی استراتژیک، طرح تجاری و ... ) و حوزه های کلیدی (سطح خدمت دهی به مشتری /رضایت مشتری، بهره وری، بهینه سازی هزینه ها، منابع انسانی، زمان های انتظار، جریان مواد و اطلاعات فرایند محور، و ...)" لجستیک(" را لحاظ نماید.

1-3 سازمان بایستی در قالب اهداف کیفیت، اهدافی را تعیین نماید و از طریق شاخص هایی مرتبط با عملکرد لجستیک، آنها را در سطح سازمان اندازه گیری و پایش نماید .

1-4-سازمان باید ارتباط بین بخش های مختلف سازمان با وظایف اصلی سازمان در حوزه لجستیک را در قالب یک ماتریس مشخص نماید . ماتریس ارتباطات می بایست به گونه ای تهیه شود که با شرح وظایف سازمان، انطباق کامل داشته باشد.

1-5-سازمان باید در خط مشی کیفیت، به یکی از مهمترین اهداف لجستیک، یعنی تحویل به موقع اشاره کرده باشد

1-6-سازمان بایستی حداقل در حوزه های کلیدی ذیل، هزینه های لجستیکی را شناسایی، اندازه گیری و پایش نماید.

هزینه های حمل و نقل و توزیع

هزینه های موجودی

هزینه های سرپرستی(شامل پشتیبانی از سیستم)

هزینه های بسته بندی

هزینه های جابجایی مواد در درون سازمان

هزینه های فضای انبارش

تعریف لجستیک

فرآیند برنامه ریزی ، بکار گیری و کنترل اثر بخشی و کارآمدی جریان و ذخیره کالاها،خدمات و اطلاعات مربوط ازنقطه شروع تا نقطه مصرف به منظور تطابق با نیازمشتری را لجستیک تعریف می کنیم.

 

یکپارچگی لجستیک در سازمان:

مدیریت لجستیک کار بسیار پیچیده ایست چون با تعداد زیادی فعالیت سخت و مشکل در ارتباط است :

خدمت دهی به مشتری

پیش بینی تقاضا

مدیریت توزیع

حفظ و نگهداری اطلاعات

مدیریت موجودی

جابجایی مواد در سازمان

پردازش سفارش

بسته بندی

خرید

لجستیک معکوس

حمل و نقل

 

 

شاخصهای مرتبط با فرایندهای لجستیک :

١. روندها

٢. اهداف

٣. مقایسه

٤. علتهاو ریشهها

٥. دامنه شمول


دانلود نظام نامه لجستیک ساپکو

لینک دانلود



  • یوسف فراهانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی