استراتژی، اهداف و شاخص های لجستیکی
1- سازمان می بایست ضمن ارائه تعریف مناسب از لجستیک و فرایندهای مربوطه در سطح سازمان، به مقوله لجستیک بصورت مستند در برنامه ریزی استراتژیک سازمان اشاره نماید، در همین رابطه لازم است تا اهدا ف /شاخص های مرتبط با عملکرد لجستیکی و هز ی نه های لجستیکی، تعریف، اندازه گیری و پایش گردند.
1-1-لازم است تا به منظور تشریح هر چه بهتر لجستیک از منظر سازمان، و برداشتی که مجموعه کاری سازمان از مبحث لجستیک دارند، تعریف مناسبی از لجستیک وارتباطات میان فرایندهای سازمان با موضوع لجستیک در سطح سازمان ب ه بصورت فرایندی ارائه گردد . این مستندات در حکم نظامنامه لجستیکی سازمان هستند و توالی وتعامل فرآیندها در آن بایستی بخوبی مشخص شده باشد. فرایندهای مورد نیاز برای تشریح سیستم لجستیک، حداقل باید فعالیت های زیر را پوشش دهد:
تامین
دریافت
برنامه ریزی(منابع لجستیکی/تولید/و تامین)
جابجایی و انبارش
حمل و نقل
بسته بندی
ارسال
1-2- سازمان بایستی در مستندات استراتژیک (بینش، برنامه ریزی استراتژیک، طرح تجاری و ... ) و حوزه های کلیدی (سطح خدمت دهی به مشتری /رضایت مشتری، بهره وری، بهینه سازی هزینه ها، منابع انسانی، زمان های انتظار، جریان مواد و اطلاعات فرایند محور، و ...)" لجستیک(" را لحاظ نماید.
1-3 سازمان بایستی در قالب اهداف کیفیت، اهدافی را تعیین نماید و از طریق شاخص هایی مرتبط با عملکرد لجستیک، آنها را در سطح سازمان اندازه گیری و پایش نماید .
1-4-سازمان باید ارتباط بین بخش های مختلف سازمان با وظایف اصلی سازمان در حوزه لجستیک را در قالب یک ماتریس مشخص نماید . ماتریس ارتباطات می بایست به گونه ای تهیه شود که با شرح وظایف سازمان، انطباق کامل داشته باشد.
1-5-سازمان باید در خط مشی کیفیت، به یکی از مهمترین اهداف لجستیک، یعنی تحویل به موقع اشاره کرده باشد
1-6-سازمان بایستی حداقل در حوزه های کلیدی ذیل، هزینه های لجستیکی را شناسایی، اندازه گیری و پایش نماید.
هزینه های حمل و نقل و توزیع
هزینه های موجودی
هزینه های سرپرستی(شامل پشتیبانی از سیستم)
هزینه های بسته بندی
هزینه های جابجایی مواد در درون سازمان
هزینه های فضای انبارش
تعریف لجستیک
فرآیند برنامه ریزی ، بکار گیری و کنترل اثر بخشی و کارآمدی جریان و ذخیره کالاها،خدمات و اطلاعات مربوط ازنقطه شروع تا نقطه مصرف به منظور تطابق با نیازمشتری را لجستیک تعریف می کنیم.
یکپارچگی لجستیک در سازمان:
مدیریت لجستیک کار بسیار پیچیده ایست چون با تعداد زیادی فعالیت سخت و مشکل در ارتباط است :
• خدمت دهی به مشتری
• پیش بینی تقاضا
• مدیریت توزیع
• حفظ و نگهداری اطلاعات
• مدیریت موجودی
• جابجایی مواد در سازمان
• پردازش سفارش
• بسته بندی
• خرید
• لجستیک معکوس
• حمل و نقل
شاخصهای مرتبط با فرایندهای لجستیک :
١. روندها
٢. اهداف
٣. مقایسه
٤. علتهاو ریشهها
٥. دامنه شمول
دانلود نظام نامه لجستیک ساپکو
- ۹۱/۰۱/۱۸